Persbericht Wereld Gehandicapten Dag 2011

36e UN - International Day Of Persons With Disabilities

4e Wereldgehandicaptendag 2011
Zaterdag 3 december 2011

Op 8 plaatsen in Nederland hebben (gehandicapten)organisatie stil gestaan bij de 30e UN International Day Of Persons With Disabilities (www.un.org/disabilities). Mensen met en zonder beperking waren van harte welkom bij allerlei activiteiten verspreid over heel Nederland.

Programma:
In Rotterdam, Den Haag, Rijswijk (Zuid Holland), St Pancras, Alkmaar, Amsterdam (Noord Holland), Eindhoven (Noord-Brabant) en Groningen (Groningen) werden in totaal 13 evenementen georganiseerd. Vijf minder dan in 2010. In 2011 hebben echter wel meer steden mee gedaan en is het aanbod ook veel gevarieerder. Zo kon men naast de vertrouwde sport clinic’s voor het eerst ook een tekenworkshop (Rens Tol) volgen, naar een modern museum (Groninger Museum) en een gehandicaptvriendelijk cafe (COC Amsterdam) bezoeken.

Financiële Crisis:
Het lagere aantal is te wijten aan het slechte weer van vorig jaar. De wegen waren toen zeer slecht begaanbaar en vanwege de enorme bezuinigingen in de zorg. Ook Stichting Gdag, de organisator van de 4e Nationale Wereldgehandicapten, heeft te kampen met de bezuinigingen. Zo heeft Stichting Gdag voor het tweede jaar op rij geen financiële steun gekregen van overheden en/of fondsen.

Tweede Kamer:
Jetta Klijnsma, oud-Wethouder van Den Haag en oud-Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en nu lid van de Tweede Kamer, heeft met Erik Van Loon, voorzitter van Stichting Gdag tijdens een bijeenkomst in Den Haag de politiek opgeroepen om gehandicapten te ontzien in verdere toekomstige bezuinigingen.

Stichting Gdag:
Stichting Gdag is trots op het grote aantal evenementen ter gelegenheid van de Wereldgehandicaptendag en zal volgend jaar streven naar een landelijk en gevarieerd Wereldgehandicapten programma met tenminste een evenement per provincie. Stichting Gdag wil namelijk dat de Wereldgehandicaptendag in navolging van de Wereldaidsdag en de Wereldvluchtelingendag in steeds meer steden wordt georganiseerd.

Gouden Schop:
Op wereldgehandicaptendag maakt Stichting Gdag elk jaar bekend wie, een burger, instelling, bedrijf, politicus, etc, de Gouden Schop winst. Dit jaar is de keus gevallen op Frank Schoondermark, KNLTB Districts coordinator Rolstoeltennis. Frank heeft zich de afgelopen jaren onafgebroken ingezet voor de tennissport in Nederland en daarmee tientallen mensen in Noord Holland rolstoel kennis laten maken met rolstoeltennis.

Schenking:
Stichting Gdag is verder bijzonder blij met de gulle schenking van Viva la vida. Viva la vida, een projectgroep aangesloten bij Stichting Pay it Forward, een stichting met als doel te (helpen) inspireren en daardoor een blijvende positieve bijdrage aan de wereld te geven. Viva la vida heeft in die gedachte vandaag een bijzondere dag georganiseerd voor de bewoners van 9 Thomashuizen uit Brabant. Een Thomashuis is een kleinschalig thuis voor acht volwassenen met een verstandelijke beperking. Het is een geweldig Sinterklaasfeest geworden met diverse activiteiten, waaronder muziek maken, reiki, knutselen, spelletjes, taai taai pop versieren, men kon geschminkt worden of een dvd kijken. En uiteraard was Sinterklaas de hele dag aanwezig met zijn Pieten en hebben alle Thomashuizen diverse cadeaus gekregen!

CORRECTIE : Kerstgeschenk
Voor het eerst in 4 jaar kan Stichting Gdag geen kerstgeschenk (zie http://www.wereldgehandicaptendag.nl/merrychristmas/2011) schenken aan gehandicapten in Nederland omdat Stichting Viva La Vida in tegenstelling tot eerdere berichten heeft besloten om het inmense bedrag dat zij met de Thomas Huizen Sinterklaas feest op Wereld Gehandicapten Dag voor Stichting Gdag ophaalden voor zich zelf te houden.

———————–

Contact: