Persbericht 7e Wereld Gehandicapten Dag 2014

42e UN - International Day Of Persons With Disabilities

7e Wereld Gehandicapten Dag 2014
Woensdag 3 december 2014

Ook Nederland besteedt op 3 december 2014 uitgebreid aandacht aan de 33e UN International Day Of Persons With Disabilities. Dankzij de Dirk Kuyt Foundation en een tiental Nederlandse gemeenten heeft een record aantal organisaties dit jaar een of meerdere activiteiten voor mensen met en zonder beperking aangemeld voor de 7e Wereld Gehandicapten Dag.

Programma
De Wereld Gehandicapten Dag draait om het leggen van verbindingen tussen mensen met en zonder beperking. Dit zorgt voor wederzijds begrip en opent nieuwe deuren. Sportverenigingen, welzijnsorganisaties, zorginstellingen maar ook individuele burgers, ondernemers, wetenschappers en politici verspreid over heel Nederland organiseren allerlei activiteiten binnen de domeinen: Werk en Inkomen, Sport en Vrije Tijd, Kunst en Cultuur en Natuur en Milieu. Dit jaar kent de 7e Wereld Gehandicapten Dag het volgende Nationale en Regionale programma.

Nationaal
Dit jaar wordt de Nationale Wereld Gehandicapten Dag op de Gabriël Metzustraat 4 in Leiden georganiseerd. Het programma is als volgt:
09:00-13:00 Informatiemarkt
09:50-10:00 Opening 7e Nationale Wereld Gehandicapten dag
10:00-12:00 Debat
In de ochtend gaat het vooral over de inhoudelijke verbetering van de zorg (meer kennis en betere verspreiding van kennis). Met tientallen beroeps- en ervaringsdeskundigen gaan wij in Debat over de volgende vier thema’s:
– Leven en werken met technologie
– Krukken of prothese
– Zelfredzaamheid
– Gehandicaptenzorg na 2015
12:00-13:00 Lunch
13:00-13:15 Start Regionale Activiteiten
Running Blind Leiden zal de uitkomst en aanbevelingen van het 7e Nationale Wereld Gehandicapten Dag Debat aan de B&W van Leiden aanbieden.

Regionaal
In de middag worden in heel het land allerlei activiteiten georganiseerd uiteenlopend van paardrijden, museumbezoeken, vierfietsen, g-voetbal, schrijven met een beperking, etc. De meeste activiteiten vinden vooralsnog plaats binnen het domein Sport en Vrije Tijd. Met de verschillende sportclinics willen wij gehandicapten en niet-gehandicapten de ervaring meegeven dat je met een handicap ook heel goed kunt presteren. De Nederlandse Triathlonbond bijvoorbeeld organiseert samen met allerlei verenigingen in Nederland triathlon trainingen. De sportclinic’s geeft mensen met een handicap en dikwijls ook hun naaste omgeving een groter gevoel van eigenwaarde wat hun zelfredzaamheid en in veel gevallen ook hun kansen op de arbeidsmarkt als gehandicapte verhoogt.

Nieuw
De domeinen “Werk en Inkomen” en “Natuur en Milieu” zijn  nieuw. Erik Van Loon, oprichter van Stichting Gdag, heeft namelijk zichzelf ten doel gesteld om de Wereld Gehandicapten Dag uiteindelijk op elke hoek van de straat te krijgen. Hij zegt hierover:

“Vanwege de beperkte mobiliteit van veel mensen met een beperking willen wij de komende jaren de Wereld Gehandicapten Dag bij de mensen thuis brengen. Dat betekent dat wij niet alleen meer activiteiten maar ook een breder, meer diverser aanbod willen aanbieden. Dat is uiteindelijk ook wat de United Nations wil.”

Dirk Kuyt Foundation
De Dirk Kuijt Foundation ondersteunt de Regionale Wereld Gehandicapten Dag. Stella d’ Achard van Enschut van de Dirk Kuyt Foundation zegt hierover het volgende:

Wij zijn erg blij dat wij met onze bijdrage het mogelijk maken dat straks in heel Nederland activiteiten ter gelegenheid van de Wereld Gehandicapten Dag georganiseerd kunnen worden. Ons sprak de jarenlange inzet van Erik voor gehandicapten en zijn ambitie om dit jaar maar liefst 100 activiteiten in Nederland op de agenda te zetten aan en net als Stichting Gdag en de United Nations willen wij graag mensen met en zonder beperking ongeacht hun achtergrond, leeftijd of levensovertuiging met elkaar verbinden. Dat kan onder andere door sport. Wij ondersteunen dit jaar zo’n 30 sportactiviteiten tijdens de 7e Wereld Gehandicapten Dag.”

Gemeenten
De gemeenten Alphen aan den Rijn, Zaanstad, Leiden, Amersfoort en Amsterdam dragen financieel bij. Vele andere gemeenten dragen op hun eigen manier actief een steentje bij.

Gouden Schop
Op Wereld Gehandicapten Dag maakt Stichting Gdag elk jaar bekend wie, een burger, politicus, wetenschapper, journalist, verzorger, dokter, werkgever, etc, de Gouden Schop wint. Op www.wereldgehandicaptendag.nl/gouden-schop/ kan men andere nomineren.

Wilt u meer weten over de Wereld Gehandicapten Dag? Neem dan gerust per telefoon, email, twitter.com/handicaptendag of facebook.com/wereldgehandicaptendag contact met ons op.

———————–

Contact:
Stichting Gdag – Wereldgehandicaptendag
Erik Van Loon: 06 549 33 606 (ook sms voor slechthorenden)
Algemeen: 085 78 55 403
info@wereldgehandicaptendag.nl